Prima pagină > Despre Kosovo...in limba romana > Despre Kosovo…in limba romana

Despre Kosovo…in limba romana

Fiindca, incepand cu 17 Februarie 2008, Kosovo functioneaza ca un stat independent, am decis sa creez blog-ul kosovoperomaneste.wordpress.com, inspirat de primul meu blog: albaniaperomanste.wordpress.com

CURTEA INTERNATIONALA DE JUSTITIE DECLARA  INDEPENDENTA LUI KOSOVO LEGALA!

Istoria lui Kosovo este un mister pentru foarte multa lume si tot ce se stie despre aceasta regiune se stie de la tv, internet sau din alte cai de propaganda. Cu scopul de a oferi un material cat mai neutru despre istoria lui Kosovo am folosit literatura straina si am evitat sa citez istorici sarbi sau albanezi sau istorici care au comentat sau au participat cu comentari in razboiul politic intre Kosovo si Serbia.

Materialul prezentat trece in revista cele mai importante momente istorice ale regiunii si nu se opreste la orice amanunt care aduce importanta mai mare la albanezi sau la sarbi. Din acest motiv, intrebarile d-vostra sunt binevite si va promit ca o sa va raspund documentat.

Harta e KosovesKosovo este cel mai nou stat din Europa si se situeaza in partea vestica a Peninsulei Balcanice. Se invecineaza cu Munte Negru in vest, Serbia in nord si est, cu Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei in sud-est si cu Albania in sud-vest.

In Republica Kosovo traiesc 1 804 000 locuitori, dintre care 88% sunt albanezi, 7% serbi si 5% sunt bosnieci, romi, egiptieni, turci, ashkali.

Limba oficiala in Kosovo este albaneza si sarba. Ambele limbi sunt folosite in mode egal in parlamentul din Kosovo.

Religiile principale sunt cea musulmana, ortodoxa si catolica.

Capitala tarii este Prishtina. Alte orase importante : Gjakova, Prizren, Mitrovica, Ferizaj, Gjilan etc.

Incepand cu anul 2008 ziua nationala este sarbatorita pe 17 Februarie – Ziua Independentei (inainte kosovarii sarbatoreau ziua nationala pe 28 Noiembrie – Ziua Albaniei).

  1. Silver Lion
    Noiembrie 7, 2009 la 3:18 pm

    Alin,referitor la treaba cu nemtzii shi japonezii se pare k nu mai intzeles ce am vrut sa spun.Ma refeream la faptul k nu potzi sa pui un neamtz sau un japonez,care munceshte toata ziua ca nebunu shi ajuta enorm societatea pe aceeashi treapta cu un tzigan,pe care ulterior l-am descris,care e definitzia lui.

  2. albaniaperomaneste
    Noiembrie 7, 2009 la 3:25 pm

    Despre Kosovo in limba romana, corect?🙂

    • ana-maria cacior
      Iulie 24, 2011 la 9:41 am

      buna ma numesc ana-maria caior sunt din galati momentan traiesc in italia si sunt impreuna cu un baiat kosovar,intrebarea mea este;el are acte de italia(permis de songiorno)si vrem sa venim in romania as vrea sa stiu daca ii trebuie viza chiar si asa…

      • albaniaperomaneste
        Iulie 26, 2011 la 2:01 am

        Buna Ana-Maria! Nu stiu daca cetatenii kosovari au nevoie de viza de intrare pentru a vizita Romania, dar stiu sigur ca pasapoartele kosovare sunt acceptate la vama din Romania. Un telefon la ambasada Romaniei din Roma va lamureste imediat🙂 Bafta!

  3. Noiembrie 17, 2009 la 11:47 am

    Probabil stiti ca exista pe internet parodia enciclopediei Wikipedia – Uncyclopedia (sau Neciclopedie, in romana).
    Ia sa vedem ce ne zice Uncyclopedia in sarbeste despre Kosovo:
    „Kosovo – cea mai obisnuita regiune a Serbiei care nu se evidentiaza prin nimic special sau iesit din comun”.😀

  4. Zoran Arnautovic
    Noiembrie 17, 2009 la 7:06 pm

    Olivia!
    Eu sunt sarb si declar public ca am pierdut razboiul cu albanezii fiindca poporul nostru nu este un popor etnic ci un pseudopor compus de tigani sarbizati, romani sarbizati, albanezi sarbizati (vezi numele meu de familie), chiar si de romi (tigani) alungati din Rusia in urma cu 1.000 de ani. Albanezii kosovari si romanii din Valea Timocului ne au oferit ospitalitate fara voia lor fiindca am colonizat teritoriile lor unde am construit niste manastire ca sa pacalim lumea parca sunt teritoriile noastre. Am citit undeva ca Marin Mincu a declarat in presa, in urma cu 15 ani ca ii pare rau de ce nu este albanez, iar mie imi pare rau de ce sunt sarb, fiindca a fi sarb inseamna a fi membru a unui popor blestemat care a pierdut toate razboaiele, desi ca nu toti sarbii sunt teroristi, si nici Kosova nu este „cea mai obisnuita regiune a Serbiei” conform surselor sarbe din Wikipedia dumitale. Kosova este un stravechi pamant albanez, colonizata de sarbi din vremea lui Stefan Nemania pana la periada insangerata a Macelarului Milosveci care a obtinut infarct de frica sa nu fie spanzurat de propria-i constiinta. Sa fii iubita!

    • Noiembrie 17, 2009 la 8:22 pm

      Bine ai venit printre noi, Zoran!
      Evident ca afirmatia pe care am citat-o este un pamflet si trebuie tratat ca atare🙂
      Ma bucur ca mai exista sarbi autocritici, care nu iau totul ca atare. Desi nu trebuie excelat nici in aceasta directie, orice forma de extremism este periculasa.
      In alta ordine de idei, sunt de acord cu tine ca sarbii nu sunt un popor din punct de vedere etnic; nu este o etnie, o realitate palpabila, ci o idee, metaforic vorbind; exista „sufletul sarb”, exista modul de a trai, simti, iubi si uri sarbeste.
      Nu e un pacat sa fii sarb, nu este nici ceva extraordinar sau de dorit sa fii roman, albanez, tahitian sau mai stiu eu ce. Fiecare are virtutile si pacatele sale; important e sa fii impacat cu tine insuti.

  5. Baki Ymeri
    Noiembrie 18, 2009 la 6:39 pm

    Document public despre discriminarea romanilor din Valea Timocului de catre autoritatile sarbe. In document se vorbeste si despre independenta kosovara.
    Sa traiti bineeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?????????????????????

    http://reteaualiterara.ning.com/profiles/blogs/scrisoare-catre-traian-basescu

    • albaniaperomaneste
      Noiembrie 18, 2009 la 8:00 pm

      D-nul Ymeri, link-ul oferit de d-voastra functioneaza bine, dar articolul nu se poate citi, fiindca trebuie un Login name si o parola.

  6. Baki Ymeri
    Decembrie 1, 2009 la 8:22 pm

    Mai bine sa ramana necitit in acest bloga nepolitizat, fiindca a fost publicat intr-un blog politizat.
    Toate cele bune!

  7. Baki Ymeri
    Decembrie 1, 2009 la 9:54 pm

    Fahri Balliu: Sinistra doamnă
    (Văduva dictatorului albanez Enver Hoxha)

    Cartea a fost tradusă în limba română de Tiberius Puiu. Lansarea a avut loc în cadrul Târgului de carte, Gaudeamus, din Bucureşti, în prezenţa autorului şi a unui public numeros: români, aromâni şi albanezi. Au fost prezenţi, diplomatul român Gheorghe Bucura, reprezentanţi ai diplomaţiei albaneze, liderul spirtual al comunităţii albaneze, dr. Gelcu Maksutovici, Vladimir Tismăneanu etc. (Baki Ymeri)
    Fahri Balliu (n. 1956, Elbasan), scriitor şi jurnalist albanez, licenţiat al Facultăţii de Istorie-Filozofie din cadrul Universităţii Tirana. De-a lungul vremii a semnat cărţi de povestiri şi scenarii de filme, numeroase articole pe teme literare şi artistice, dar şi romanul Panteoni i zi (Panteonul negru), un rechizitoriu la adresa dictaturii comuniste. La începutul anilor ’90 a participat activ în presa de opoziţie cu orientare de dreapta. A fost diplomat în cadrul Ministerului Afacerilor Externe, Direcţia pentru diasporă, şi în cadrul Ambasadei Albaniei la Skopje, iar pentru o perioadă a fost redactor-şef al agenţiei albaneze de ştiri ATSH. În 1997 a fondat ziarul 55 din Tirana, iar în 1998 – editura cu acelaşi nume. În anul 2000 a înfiinţat Institutul de cercetări politice „Alcide de Gasperi“, al cărui director executiv este în prezent. Institutul organizează seminarii şi simpozioane ştiinţifice, la care iau parte intelectuali albanezi şi străini. Activitatea institutului este legată în principal de aspiraţiile teritoriilor locuite de albanezi de a se integra în NATO şi Uniunea Europeană, ca şi de spiritualitatea europeană, cu îndelungi tradiţii în Albania. Monografia Sinistra Doamnă, văduva dictatorului albanez Enver Hoxha, publicată pentru prima dată în 2005, a devenit un bestseller, fiind tradusă în limbile franceză, macedoneană şi engleză. (Humanitas, Istorie / Colectia: Istorie contemporana) „În întunecata galerie a soţiilor de tirani, Peninsula noastră Balcanică are două modele: Elena Ceauşescu, în România, şi Nexhmije Hoxha, în Albania. Prima a devenit un model de ignoranţă şi îngustime la minte, obsedată de ideea de a primi titluri ştiinţifice – iar cu cât avea mai multe, cu atât se acoperea mai tare de ridicol. Cea de a doua s-a remarcat printr-o înclinaţie spre trivialitate şi printr-o cruzime fără egal, ceea ce i-a făcut pe albanezi să o poreclească «Pantera neagră».“ (Ismail Kadare)
    „Atmosfera de la curtea «sultanului» Enver Hoxha a fost impregnată de minciună, delir encomiastic, sadism şi vendete tribale. Membră a CC, controlând accesul la dictator, influenţându-i deciziile, Nexhmije a fost principala sa complice. Ceea ce nu se spunea în plenare ori în şedinţele de Birou Politic se şoptea seara acasă, la masă ori în timpul plimbărilor prin parcul rezidenţial păzit de Sigurimi. Prezenta monografie reprezintă o investigaţie deopotrivă captivantă şi terifiantă a unui univers politic lugubru, bântuit de uri, vendete şi invidii viscerale. Nu e lumea intrigilor florentine, ci aceea a patimilor de clan deghizate în verbiaj dialectic.“ (Vladimir Tismăneanu)

  8. Baki Ymeri
    Decembrie 2, 2009 la 1:59 pm

    Fatmir Sejdiu : „Kosovo nu poate fi văzut ca un precedent“

    Ion M. Ioniţă
    947 afişări, Adevarul online, Vineri 20 nov 2009

    Fatmir Sejdiu susţine că este în interesul Europei să recunoască independenţa Kosovo
    Fatmir Sejdiu afirmă pentru „Adevărul” că raţiunile de politică internă ale diverselor state nu trebuie să afecteze recunoaşterea Kosovo.

    Fatmi spune că viitorul Kosovo este în UE şi NATO. Recunoaşterea inde­pendenţei, integrarea comunităţilor sârbeşti şi economia sunt ma­rile provocări ale auto­rităţilor de la Priştina„Adevărul”: Domnule preşedinte, România este una dintre ţările care nu au recunoscut independenţa Kosovo. Cum intenţionaţi să abordaţi în continuare această chestiune?

    taguriKosovo Fatmir Sejdiu Fatmir Sejdiu: Avem un ofiţer de legătură român în Kosovo. Avem, de asemenea, contingente româneşti în poliţia kosovară şi în KFOR. De asemenea, sunt români în structurile Eulex. Ca să fiu sincer, nu avem contacte cu alţi reprezentanţi ai Guvernului de la Bucureşti. A fost o întâlnire a miniştrilor de Externe. Eu m-am întâlnit cu cei doi foşti preşedinţi ai României, dar nu cu preşedintele în funcţie.

    Am explicat raţiunile pentru care Kosovo şi-a declarat independenţa şi am cerut ca această independenţă să fie recunoscută, dar nu vreau să discut despre obiecţiile României sau despre orice alte motivaţii pentru care România nu recunoaşte Kosovo. Dar avem dreptul să analizăm din toate perspectivele motivele pentru care România nu recunoaşte Kosovo şi să considerăm că raţiunile de politică internă nu pot fi legate de problema recunoaşterii Kosovo.

    Kosovo a fost parte a unei ţări care s-a dezmembrat. Kosovo are aceleaşi drepturi ca orice altă entitate din acest stat, are graniţele definite. A fost un război cu consecinţe tragice. A fost o intervenţie internaţională. Ulterior, a fost o dezvoltare a propriilor instituţii democratice. Grupul de Contact din care face parte şi Rusia a spus foarte clar că Kosovo poate continua pe calea sa. La fel şi Rezoluţia 1244 a Consiliului de Securitate al ONU care nu interzice independenţa.

    Ceea ce vrem să spunem românilor, prin intermediul dumneavoastră şi al gazetarilor care au mai fost înainte, este că există o realitate pozitivă care se dezvoltă în Kosovo, şi că vrem să avem relaţii bune cu România. Cred că nu poate fi uitată contribuţia lui Vasile Lupu ori a Elenei Ghica. Ambii au fost albanezi.

    Veţi încerca să purtaţi noi negocieri cu România? Sunteţi în contact cu preşedinţia sau cu alte autorităţi din România pe această temă?

    Nu am reuşit să stabilim contacte cu preşedintele Băsescu, am încercat, dar ceea ce spunem noi este că avem nevoie de o bună colaborare. Avem nevoie de recunoaştere şi din partea celorlalte ţări ale Uniunii Europene care n-au făcut-o deja. Suntem parte a Europei, nu trăim în Orient, nici în America Latină. E în interesul Europei, de asemenea. Kosovo este un caz sui-generis. Unele ţări au considerat că un asemenea caz ar putea crea tensiuni sau tulburări politice în aceste ţări, dar această viziune nu este cea corectă. Kosovo nu este un precedent pentru nicio altă ţară.

    Statuia lui Bill Clinton din centrul capitalei Priştina

    Ce se va întâmpla în zonele în care structurile paralele finanţate de la Belgrad vor continua să funcţioneze?

    Avem semnale pozitive. La alegerile locale au fost înscrise 22 de partide sârbeşti. Avem doi miniştri sârbi în Guvern şi 10 locuri pentru minoritatea sârbă în Parlament. Am făcut eforturi ca sârbii să participe la alegeri. Oficial, Serbia mai creează probleme. Dar noi spunem că un Kosovo independent este cea mai bună soluţie. O soluţie sprijinită de cetăţenii din Kosovo şi de comunitatea internaţională. Orice altă abordare, cum ar fi împărţirea teritorială, ar fi foarte periculoasă.

    Cum intenţionaţi să rezolvaţi problemele etnice cu care vă confruntaţi?

    Problema comunităţilor sârbeşti şi a descentralizării reprezintă o provocare, dar pentru un tangou îţi trebuie doi dansatori. Sârbii care mai au îndoieli trebuie să înţeleagă şi să accepte oferta pe care noi o facem. În Parlament, sârbii pot bloca anumite decizii. Este o discriminare pozitivă. Aproape toate chestiunile legate de proprietate au fost rezolvate. Nu mai sunt conflicte legate de probleme etnice. În toate instituţiile se asigură prezenţa sârbilor, inclusiv în Poliţie sau în forţele de securitate. Vom continua să avem această abordare. Dar sârbii care acceptă să colaboreze sunt supuşi unei mari presiuni din partea Belgradului.

    Dumneavoastră vorbiţi sârbeşte?

    Absolut. Vorbesc excelent. M-am adresat sârbilor în limba sârbă în Parlament. Cu jurnaliştii sârbi vorbesc sârbeşte. La fel vorbesc croată sau muntenegreană.

    Câţi sârbi s-au întors după declararea independenţei?

    Nu avem cifre exacte, pot fi între 18.000 şi 20.000. Dar cifrele se pot schimba. Important este că două treimi din populaţia sârbă se află aici. Recensământul din 1991, realizat de Miloşevici, arăta că în Kosovo erau 194.000 de sârbi.

    Podul de pe râul Ibar, scena unor confruntări sârbo-albaneze

    Considerăm că raţiunile de politică internă, din diferite ţări, nu pot fi legate de problema recunoaşterii Kosovo.

    Autor al Constituţiei din Kosovo

    Fatmir Sejdiu, preşedintele Kosovo, a acordat, săptămâna trecută, un interviu pentru mai mulţi jurnalişti europeni pe care i-a primit în biroul său din Priştina. „Adevărul” a fost singurul ziar din România care a participat la această întâlnire. Născut în 1951, Fatmir Sejdiu este doctor în Drept al Universităţii din Priştina unde a activat ca profesor la Facultatea de Drept şi la Şcoala de Ştiinţe Politice.

    Pe 10 februarie 2006 a fost ales de Parlament preşedinte al Kosovo cu o majoritate de două treimi. Fondator al Ligii Democratice din Kosovo (LDK), în 1989, a fost unul dintre colaboratorii fostului preşedinte Ibrahim Rugova. Este unul dintre autorii Constituţiei din Kosovo.

    „Au apărut şi unele neînţelegeri în relaţia cu instituţiile europene”

    Întâlnire în biroul preşedintelui Fatmir Sejdiu

    Cât de mulţumiţi sunteţi de prezenţa Uniuniii Europene în Kosovo?

    Noi am invitat instituţiile Uniunii Europene să fie prezente în Kosovo. Ca să fim cinstiţi, există o anumită întârziere în desfăşurarea pe teren a acestor instituţii şi, în consecinţă, au apărut unele efecte. Au apărut şi unele neînţelegeri. Sunt şi realizări importante dobândite prin munca împreună. Independenţa a fost declarată în cooperare cu comunitatea internaţională. Avem o colaborare foarte bună, dar se poate şi mai mult.

    Ce vă doriţi mai mult?

    Apreciem tot ce s-a făcut în domeniul siguranţei cetăţenilor şi al instituirii statului de drept. Am dori o eficienţă mai mare în încetarea activităţii structurilor paralele sau în instalarea ofiţerilor la punctele de vamă din Nord sau a curţilor de justiţie din Nord. Avem în unele aspecte întârzieri.

    Cât timp vor mai rămâne instituţiile internaţionale aici?

    Cât de puţin timp este posibil. Dar depinde de munca pe care o facem împreună. Nu este o dată specificată pentru durata mandatului.

    Piaţă din Gracianiţa, o enclavă sârbească

    În opinia dumneavoastră, care credeţi că este atitudinea Serbiei faţă de Kosovo?

    Pot să spun că, din nefericire, este o continuare a politicii lui Miloşevici, cu o excepţie. Guvernului Tadici i s-a dat un sprijin pentru a ajunge la putere considerându-se că va promova politici proeuropene. Sperăm să promoveze o asemenea atitudine deşi încă nu avem dovezi. Guvernul Tadici nu poate preciza unde sunt criminalii de război, cum ar fi Radko Mladici. În al doilea rând, autorităţile sârbeşti nu şi-au exprimat public regretul pentru crimele de război comise atât în Bosnia, cât şi în Kosovo.

    În al treilea rând, încearcă să menţină tensiuni în Kosovo. Belgradul susţine structurile paralele şi cheltuit sume uriaşe de bani pentru menţinerea acestora. Avem informaţii conform cărora Belgradul a chetuilt anul trecut 235 de milioane de euro pentru susţinerea acestor structuri paralele. Se menţine, de asemenea, o retorică foarte dură, ei spun în continuare că Kosovo şi Metohia sunt parte a Serbiei. În paralel încearcă să obstrucţioneze independenţa Kososvo. Nu am răspuns la o asemenea retorică.

    „Să lăsăm istoria în seama istoricilor”

    Împreună cu un ofiţer suedez, la frontieră

    „Adevărul”: Domnule preşedinte aţi fost cetăţean iugoslav, apoi cetăţean sârb, acum sunteţi preşedintele Kosovo. Cum vă priviţi propria identitate? Ce spun albanezii din Kosovo despre ei înşişi, există diferenţe faţă de albanezii din Albania?

    Înţeleg nuanţele. Am fost cetăţeni ai Republicii Federale Iugoslavia. Apoi, situaţia a devenit inacceptabilă pentru albanezii din Kosovo. Dar sunt timpuri pe care le-am lăsat în urmă. Albanezii din Kosovo au fost mereu aici, de fapt suntem aceeaşi naţie ca şi albanezii din Albania. La fel cum sunt germani în Elveţia. Suntem marea majoritate a populaţiei şi noi nu vrem ca minorităţile de aici să aibă aceeaşi soartă pe care noi am avut-o în Iugoslavia. Nu putem uita ceea ce ni s-a întâmplat, dar nu vom permite nicio răzbunare. Să lăsăm istoria în seama memoriei şi a istoricilor şi să mergem mai departe.

    Dumneavoastră vorbiţi sârbeşte?

    Absolut. Vorbesc excelent. M-am adresat sârbilor în limba sârbă în Parlament. Cu jurnaliştii sârbi vorbesc sârbeşte. La fel vorbesc croată sau muntenegreană.

    Care este bilanţul acum în al doilea an de la declararea independenţei?

    Avem realizări, dar avem şi numeroase provocări. Acestea privesc dezvoltarea economică a ţării, dar şi procesul de recunoaşterea independenţei ţării. Sunt şi problemele legate de viaţa de zi cu zi. Este foarte important că prognozele negative nu s-au adeverit, noi acordăm o atenţie specială pentru ca ţara noastră să fie o ţară democratică pentru toţi cetăţenii ei. Acordăm o atenţie specială minorităţilor, aşa încât nu s-a produs niciun exod al comunităţii sârbeşti şi nici nu au avut loc răzbunări împotriva acestora.

    Este foarte important că prognozele negative nu s-au adeverit.

    Partidul premierului Thaci revendică victoria în alegerile locale

    Prizren, al doilea oraş ca mărime, poartă amprenta Orientului

    Partidul Democrat din Kosovo (DPK), aflat la guvernare şi condus de premierul Hashim Thaci, a revendicat victoria în alegerile locale de duminică, primele de la declararea independenţei, în februarie 2008, organizate integral de autorităţile de la Priştina. Partidul sârbilor ar fi câştigat alegerile la Gracianiţa, potrivit rezultatelor neoficiale, iar preşedintele noului consiliu municipal ar urma să fie candidatul acestui partid, Bojan Stojanovici.

    De asemenea, Partidul Liberal va deţine majoritatea în Consiliul local din Gracianiţa. Candidatul Uniunii Democratice din Kosovo, Isa Mustafa, a câştigat alegerile la Priştina, conform rezultatelor preliminare. DPK şi-a proclamat, de asemenea, victoria în Gnjilane, Uroşevaţ şi Prizren, trei dintre cele mai mari şapte centre municipale.

    Partidul vicepreşedintelui Hajredin Kuci a anunţat, într-o conferinţă, că formaţiunea sa înregistrează un număr mai mare de localităţi în care a câştigat sau a intrat în al doilea tur, decât anterior. Alianţa pentru Viitorul Kosovo şi-a proclamat victoria în alegerile din Peci şi Dakoviţa, adăugând că, în prezent, a ajuns să deţină majoritatea în 16 localităţi.

    Scrutinul s-a derulat într-o atmosferă de calm şi a fost marcat de o participare mai importantă decât se prevăzuse din partea minorităţii sârbe din enclave, care fusese invitată de Belgrad să boicoteze alegerile. În nordul Kosovo, unde sârbii sunt majoritari, boicotul recomandat de Belgrad a fost masiv.

    Secretarul de stat sârb pentru Kosovo, Oliver Ivanovici, s-a declarat ieri „îngrijorat” în legătură cu participarea la vot a sârbilor din enclave. Autorităţile kosovare au afirmat că „au trecut testul democraţiei”, după acest scrutin. Şi organizaţiile internaţionale care au monitorizat alegerile afirmă că scrutinul s-a desfăşurat în bune condiţii.

  9. albaniaperomaneste
    Decembrie 3, 2009 la 1:18 pm

    Va rog postati orice videoclip, articol aparut la presa sau orice alta forma de publicatie mediatica la pagina Media Despre Kosovo. Aceasta propunere are ca scop ulitilizarea cat mai eficienta a spatiului la dispozitie pentru fiecare pagina. Aici puteti posta comentarii si opinii personale. Va multumesc pentru intelegere si va doresc o zi buna in continuare!

  10. Baki Ymeri
    Decembrie 3, 2009 la 8:33 pm

    REMEMBER
    Sursa: Copyrights © 2006 BIRN,
    Balkan Investigative Reporting Network
    Serbia: Politistii implicati in cazul Suva Reka urmeaza sa fie d
    30 09 2005 Zece politisti sirbi banuiti de organizarea unuia dintre cele mai grave acte criminale in timpul conflictului din Kosovo urmeaza sa fie adusi in scurt timp in fata justitiei.

    O ancheta in exclusivitate publicata de Reteaua Balcanica de Investigatii Media, BIRN

    Surse apropiate biroului Procurorului ce investigheaza crimele de razboi din Kosovo au declarat pentru BIRN ca in scurt timp urmeaza sa inceapa anchetarea a zece politisti sirbi suspectati de uciderea a 57 de etnici albanezi din Suva Reka in primavara anului 1999.

    Crimele s-ar fi desfasurat chiar in timpul bombardamentelor NATO, cu putin timp inainte de retragerea fortelor sirbe din provincia Kosovo.

    Corpurile victimelor, printre care femei si copii dar si un prunc de doar sapte luni, au fost arse in niste gropi intr-o baza militara din Prizen inainte de a fi transportate in mare secret intr-o unitate a politiei din Batajnica, linga Belgrad.

    Daca existenta unei gropi comune la Batajnica a fost dezvaluita in primavara anului 2001, la scurta vreme dupa caderea regimului Milosevici, cei responsabili nu au fost in vreun fel trasi la raspundere pina acum, asta si datorita complicitatii politiei.

    Numai ca de data aceasta zece politisti urmeaza sa fie inculpati, asta dupa ce – cam de doi ani incoace – Procuratura sirba ce investigheaza crimele de razboi a decis sa treaca peste opozitia politiei si sa inceapa interogarea pe cont propriu a etnicilor albanezi sau a altor martori directi.

    Printre martori se afla si o mama ai carei doi copii au fost ucisi chiar in fata sa dar care – dupa ce a fost inchisa intr-un container – a reusit sa scape impreuna cu un alt copil al sau.

    Cei zece suspecti sint fostul comandant al politiei sirbe din Kosovo, un fost sef al politiei dintr-un oras kosovar, doi adjuncti ai acestuia ca si alti sase membri ai unei echipe speciale de interventie.

    Cu exceptia a doar doua persoane, restul ofiterilor continua sa fie activi, unii dintre ei chiar in functii de conducere.

    Investigarea unor crime de razboi presupune in mod normal detentia suspectilor, asa ca este de asteptat ca in scurt timp cei zece politisti sa fie adusi dupa gratii.

    Acest caz confirma suspiciunile ca politia sirba a fost implicata in numeroase crime in timpul conflictului din Kosovo si ca multi ani dupa terminarea acestuia – in iunie 1999 – tot politia a obstructionat sistematic desfasurarea unor anchete care sa scoata la iveala ce s-a intimplat cu adevarat.

    Experti judiciari au declarat pentru BIRN ca Procuratura are acum posibilitatea de a deschide cazul Suva Reka nu pentru ca politia a devenit dintr-o data co-operanta ci pentru ca schimbarile legislative de data recenta ii permit sa aiba mai multa putere.

    Anul trecut legislatia sirba a fost schimbata in sensul ca procurorilor li s-a permis sa faca anchete pe cont propriu, fara a mai conta pe datele strinse anterior de politie, iar datele acestor investigatii sa poate fi folosite in cadrul investigatiei judiciare.

    Odata ce ancheta din cazul Suva Reka va fi facuta publica este de asteptat ca acest lucru sa duca la o stare de nervozitate accentuata in rindul politiei, fie si numai pentru faptul ca sint multe alte dovezi strinse despre implicarea politiei sirbe in atrocitati in Kosovo. Alte posibile cazuri privesc uciderea a 100 de etnici albanezi in orasul Meja, a altor 70 in Zahac, ca si alte criminale in Djakovica, Pec, Prizren sau Orahovac.

    Vladimir Vukcevic, Procurorul sef pentru crime de razboi spune ca anchetarea cazului Suva Reka s-a facut cu extrem de multa greutate. „Tot ce am facut pina acum e rodul muncii oamenilor din acest departament. Inca intimpinam numeroase greutati in munca noastra de a identifica persoanele vinovate de crime de razboi”, a spus Vukcevic.

    VICTIMELE GASITE, NU SI FAPTASII

    Gropile comune de la Batajnica si din alte doua locuri din Serbia au fost descoperite in primavara anului 2001, iar in urmatorii doi ani si jumatate au fost exhumate circa 1,100 de cadavre ale unor etnici albanezi.

    Cele mai multe dintre acestea – 980 mai exact – au fost gasite la Batajnica, 77 de cadavre fiind descoperite la sediul central al politiei din Petrovo Selo (in estul Serbiei), iar alte 48 fiind scoase dintr-un lac de linga Perusac, in apropierea granitei cu Bosnia.

    In mai 2001, ministrul de interne sirb a declarat ca ordinul de a muta cadavrele albanezilor ucisi in Kosovo si de a le ingropa in diferite locatii din Serbia a venit in martie 1999, direct de la cabinetul presedintelui Slobodan Milosevici.

    La intilnirea in cadrul careia s-a luat aceasta decizie au mai participat, pe linga Milosevici, si ministrul de interne din acea vreme, Vlajko Stojiljkovic, seful fortelor de securitate, generalul Vlastimir „Rodja” Djordjevic, ca si cel al politiei secrete sirbe, Radomir Markovic.

    Pina acum, Tribunalul Penal International (TPI) pentru crime de razboi in fosta Iugoslavie a emis capete de acuzare pentru citeva persoane implicate in atrocitatile din Kosovo: Milosevic, Djordjevic, fostul sef al Statului Major General al armatei iugoslave, Nebojsa Pavkovic, ca si generalii Vladimir Lazarevic si Sreten Lukic.

    CRIMA DIN PIZZERIE

    Spre deosebire de Tribunalul de la Haga, care cauta sa stabileasca vinovatia principalilor lideri politici, militari sau apartinind politiei, in Serbia tribunalele locale incearca sa stabileasca vinovatii si rindul esaloanelor inferioare.

    Cazul Suva Reka pare sa insemne un moment crucial in activitatea justitiei sirbe.

    Procurorul Vladimir Vukcevic spune ca a contat foarte mult anchetarea martorilor albanezi. „Am ajuns la aceste persoane cu ajutorul biroului TPI din Pristina, in timp ce Misiunea Natiunilor Unite in Kosovo (UNMIK) ne-a garantat securitate”, a declarat acesta.

    Au fost anchetati astfel circa 200 de martori, printre care 50 de etnici albanezi, restul fiind sirbi, care in 1999 faceau parte din fortele regulate sau speciale de politie.

    „A fost extrem de dificil sa lucrezi cu martorii albanezi. Ne-a luat mult timp sa-i convingem sa vorbeasca”, a spus unul dintre anchetatori. Acesta si-a mai exprimat opinia ca multi dintre martorii sirbi au mers mai intii la politie pentru a conveni asupra modului in care sa-si prezinte marturia.

    Conform datelor strinse de procuratura, masacrul de la Suva Reka s-a desfasurat pe 26 martie 1999 in timpul unei operatiuni a politiei sirbe de gasire a armamentului si munitiei ascunse de etnicii albanezi.

    Printre politisti se afla si o echipa speciala, formata din sase oameni, care a intrat in gospodaria familiei Berisha.

    Aceste informatii coincid cu o alta investigatie a BIRN facuta in anul 2003, cind unul dintre supravietuitori, Vjollca Berisha, ne-a declarat ca isi aminteste foarte bine ziua cind politia a intrat in casa sa. In plus, femeia a spus ca stie dupa nume trei dintre politisti, dar identitatea acestora nu a putut fi facuta publica din motive de siguranta.

    „Politistii i-au spus cumnatului meu, Bujar, sa iasa afara din casa. Bujar, impreuna cu alti sase barbati si o femeie au fost impuscati”, a declarat Vjollca Berisha.

    Intre timp, alti membri ai familiei Berisha (in Kosovo exista obiceiul ca rudele apartinind unui aceluiasi neam sa traiasca impreuna -n.t) au incercat sa fuga si s-au indreptat spre un centru comercial din Suva Reka. Politia i-a urmarit, iar oamenii s-au refugiat intr-o pizzerie. „Spatiul de acolo era foarte strimt, dar noi – mai multe femei, barbati, copii – am pastrat tacerea. La un moment dat cineva a inceput sa traga cu o arma automata. A facut-o timp indelungat. La un moment dat am inceput sa tip si m-am prabusit peste fiul meu Gramosh. Amindoi eram acoperiti de singe”, a spus Vjollca Berisha.

    Politistii, adauga femeia, au verificat apoi trupurile celor impuscati, sa vada daca mai este cineva in viata. „Cineva mi-a ridicat mina, dar m-am prefacut moarta. L-au zgiltiit pe fiul meu dar si acesta a reusit sa se prefaca. In tot acest timp am tinut ochii deschisi”.

    Numai ca printre morti se aflau alti doi copii ai femeii, un baiat de doar sapte luni si o fetita de doi ani.

    Politia a aruncat toate trupurile, printre care si cel al Vjollcei, intr-un camion care se indrepta spre Prizren. La un moment dat, cind masina si-a incetinit mersul, un alt supravietuitor, Syhrete Berisha, a reusit sa sara din camion. O jumatate de ora mai tirziu reuseau acest lucru si Vjollca si fiul ei.

    Ulterior, la baza militara din Prizren au fost gasite un act de identitate si mai multe resturi de imbracaminte, toate apartinind unor membri ai familiei Berisha.

    Aceeasi versiune a evenimentelor a reiesit si din ancheta Biroului sirb de cercetare a crimelor de razboi. Concluziile anchetei arata ca membri ai familiei Berisha au fost ucisi, corpurile lor aruncate in doua camioane si apoi duse la o cazarma militara. Aici au stat citeva zile pentru ca ulterior sa fie incinerate in trei gropi.

    Doua saptamini mai tirziu, de la Belgrad au venit noi ordine, asa ca resturile celor ucisi au fost scoase din gropi si duse la Batajnica. BIRN a reusit sa afle ca exista dovezi clare ca Vlastimir Djordjevic, fostul sef al securitatii interne si care acum se pare ca se ascunde in Rusia, a jucat un rol cheie in transferul corpurilor albanezilor asasinati.

    „Djordjevic personal a dat ordin ca cei ucisi sa fie dusi din Prizren la Batajnica,” spune o sursa. „El insusi a gasit camioanele. Tot el a reusit indepartarea urmelor crimelor din alte locuri din Kosovo”.

    Despre Djordjevic se banuieste ca mai este responsabil de gasirea locurilor unde sa fie dusi albanezii ucisi, ca si de coordonarea politistilor care s-au ocupat de aceste afaceri murdare.

    O sursa apropiata fostei coalitii politice ce a reusit indepartarea lui Milosevivi, Opozitia Democratica din Serbia (DOS) ne-a declarat ca toate aceste informatii despre Djordjevic au fost scoase la iveala de unul dintre apropiatii sai. Acest om i-ar fi condus pe anchetatori la gropile comune din Batajnica.

    „Djordejevic m-a sunat si mi-a spus sa merg la o firma de constructii si sa fac rost de un excavator, urmind ca ulterior sa primesc noi ordine de la un superior”, a declarat aceasta sursa care foarte probabil va aparea ca martor in viitorul proces.

    RAUFACATORI SI MARTORI

    Impotrivirea politiei fata de clarificarea situatiei gropilor comune a aparut la scurt timp dupa spectaculoasa descoperirea a primei gropi din Batajnica.

    Jurnalistii au sesizat imediat marginea retinerea politiei in a raspunde la intrebari, precum si faptul ca oficialii au sugerat ca si-au facut datoria in aceasta privinta .

    Tribunalul de la Belgrad a anuntat ca acuzatiile pot fi formulate doar impotriva persoanelor citate de catre politie in cadrul unei investigatii penale. Totusi, politia nu a numit si nu a acuzat oficial pe nimeni.

    Situatia a inceput sa se schimbe la sfarsitul anului 2003, cand, dupa ce a fost infiintat biroul sarb al crimelor de razboi si dupa ce acesta a preluat cazul Batajnica, reprezentantii acestuia au avertizat in mod public ca ar putea fi greu sa se afle vreodata cine a fost in spatele masacrului de la Suva Reka sau cine este implicat in cazul gropilor comune.

    Procurorii au mentionat public ca anumite persoane din fortele de politie ar putea fi implicate, afirmand ca „este posibil ca cei care au comis acele acte criminale sa se gaseasca in randurile politiei.”

    Faptul ca presupusii responsabili de uciderile de la Suva Reka erau politisti a fost evident pentru jurnalistii care au intervievat martorii supravietuitori din Kosovo.

    Gordana Igric, editorul publicatiei online Balkan Insight editata de BIRN, a investigat cazul Suva Reka de-a lungul mai multor luni in anul 2003 si a intocmit o lista a politistilor pe care localnicii i-au considerat raspunzatori de aceste crime.

    Unul dintre vinovatii-cheie, un politist din fortele de siguranta de stat din Suva Reka, a fost transferat de atunci in departamentul de politie din Kragujevac, potrivit constatarilor Gordanei Igric.

    Atunci cand Igric a incercat sa afle daca aceasta persoana era inca pe statele de plata ale politiei, oficiali ai departamentului de siguranta a statului au contactat-o si au sfatuit-o „sa se ocupe de lucruri mai placute si sa uite de acest subiect.” A doua zi a primit chiar si o serie de amenintari.

    Natasa Kandic, director al Centrului de Drept Umanitar din Belgrad, a declarat pentru Balkan Insight ca intregul personal de securitate din Kosovo de dupa vara anului 1999 a fost mutat in Serbia si inclus in sistemul de siguranta a statului.

    „Problema a constat, de la bun inceput, in faptul ca cei care emisesera si indeplinisera ordinele erau membri ai politiei sarbe – si inca mai sunt,” spune aceasta.

    Kandic precizeaza ca, incepand cu 1999, politia a falsificat si schimbat documente si a controlat posibilii martori in vederea musamalizarii crimelor care avusesera loc.

    „Acesti oameni nu reprezinta o forta de prevenire a criminalitatii, ci o forta de prevenire a descoperirii adevarului,” afirma Kandic.

    Potrivit unei surse care a dorit sa ramana anonima, „exista persoane [in interiorul politiei] care sunt implicate atat ca participanti, cat si ca martori. Aceste persoane se protejeaza reciproc si fac tot ce le sta in puteri pentru a preveni scurgerile de informatii.”

    Acesta este motivul pentru care, potrivit unora, tribunalele nu au intrat in posesia documentului numit „Dosarele K si M”, considerat a se afla in proprietatea politiei. Se presupune ca acest dosar contine informatii detaliate referitoare la ierarhia din Kosovo si o inregistrare completa a evenimentelor care au avut loc in perioada in care au fost comise crimele de razboi.

    Intrebat in legatura cu obstructionarea investigatiilor de catre politie, procurorul sef Vukcevic a declarat recent: „Cred ca inca mai sunt multe persoane in cadrul politiei a caror constiinta nu este curata cand vine vorba de evenimentele din Kosovo. Pana cand politia isi va face curatenie in ograda proprie, vom intampina dificultati in depistarea celor responsabili.”

    Ministerul de Interne a creat propria sa unitate de lupta impotriva crimelor de razboi in anul 2003, unitate care nu se subordoneaza biroului de crime de razboi al procuraturii.

    Avand un personal redus, aceasta are destul de putine realizari, ceea ce a condus la suspiciuni ca nu este altceva decat o diversiune.

    „Sunt mult prea putine persoane implicate in sarcinile pe care le-a primit aceasta unitate,” comenteaza Vukcevic.

    Mai multe surse independente au presupus ca anumite persoane care lucreaza in unitatea de lupta impotriva crimelor de razboi au ocupat anterior pozitii importante in Kosovo.

    O sursa apropiata fostului guvern DOS a declarat: „Unul dintre ei a fost seful de cabinet al lui Djordjevic, iar un al doilea era membru al fortelor de politie din Pristina.”

    BIRN a solicitat un interviu cu oficiali ai Ministerului de Interne, insa nu a primit nici un raspuns pana in momentul in care acest raport a fost facut public.

    Intr-o scurta convorbire telefonica, inspectorul general al departamentului de plangeri impotriva actiunilor politiei, Vladimir Bozovic a afirmat ca nu a primit nici o plangere din partea biroului de crime de razboi al procuraturii care sa implice o eventuala obstructionare a cazului Suva Reka de catre politie.

    Foarte putine persoane din Serbia sunt optimiste in ceea ce priveste reforma care va avea loc in randurile fortelor politienesti.

    Avand in vedere cat de mult a durat investigarea cazului Suva Reka, multi avertizeaza ca procesul de identificare a celor vinovati de crime de razboi in randurile politiei sarbe ar putea fi unul de durata.

    Milos Vasic, jurnalist de la saptamanalul belgradean Vreme, este de parere ca mediul din Serbia nu este unul favorabil activitatii procurorului insarcinat cu anchetarea crimelor de razboi.

    „Ratko Mladic si Radovan Karadzic [fosti sefi militari si politici sarb-bosniaci] sunt inca tratati ca eroi in Serbia,” spune acesta „iar actualul guvern nu face nimic pentru a schimba acest sistem de valori.”

    El adauga: „Evolutia investigatiilor in cazul Batajnica va reprezenta un alt mare soc pentru publicul sarb.”

    Investigatia a fost efectuata de catre echipa Balkan Insight.

    Balkan Insight este o publicatie online produsa de Reteaua Balcanica de Investigatii Media, BIRN.

    Investigatia a fost sustinuta de catre Asociatia daneza pentru jurnalism de investigatie, FUJ, in cadrul programului SCOOP.

    Copyrights © 2006 BIRN,
    Balkan Investigative Reporting Network

    The opinions expressed in Balkan Insight are those of the authors and do not necessarily represent those of the Balkan Investigative Reporting Network

  11. Baki Ymeri
    Decembrie 13, 2009 la 11:04 am

    La Haga au luat sfârşit audierile privind independenţa Kosovo

    Între 1 şi 11 decembrie 2009 a avut loc la Haga procesul Curţii Internaţionale de Justiţie (CIJ) privind interpretarea juridică a proclamării unilaterale a independenţei Kosovo, proces iniţiat de Serbia şi adoptat de Adunarea Generală a ONU, informează BalkanWeb.
    Timp de 11 zile, CIJ (formată din 15 judecători) a audiat argumentele invocate atât de delegaţii celor două părţi (Serbia şi Kosovo), cât şi de cei al altor 26 de state, dintre care14 au pledat pro (Albania, Austria, Bulgaria, Croaţia, Danemarca, Finlanda, Franţa, Germania, Jordania, Olanda, Norvegia, Arabia Saudită, Marea Britanie, SUA), iar 12 contra independenţei ( Argentina, Azerbadjan, Bielorusia, Bolivia, Brazilia, China, Cipru, România, Rusia, Spania, Venezuela, Vietnam).
    Sintetizate, argumentele pro au fost: Actul de proclamare a independenţei Kosovo este conform cu dispoziţiile dreptului internaţional, care nu reglementează chestiunea secesiunii. Proclamarea independenţei nu contravine Rezoluţiei 1244 a Consiliului de Securitate al ONU, întrucât aceasta nu prejudiciază epilogul procesului politic pentru Kosovo. Proclamarea independenţei nu contravine nici principiului integrităţii teritoriale, care se referă doar la raporturile interstatale. Cazul Kosovo este un caz „sui generis” şi nu poate servi ca precedent. Dreptul internaţional are o atitudine neutrală faţă de proclamarea independenţei, neexistând nicio dispoziţie prin care să o interzică. Dacă o entitate are o populaţie, un teritoriu şi o guvernare eficientă, ca în cazul Kosovo, aceasta este considerată stat.
    Argumentele contra au fost: Respectarea integrităţii teritoriale constituie principiul fundamental al ONU şi al OSCE. Secesiunea nu este un act neutral, iar Curtea Internaţională de Justiţie de la Haga trebuie să se pronunţe asupra acestei chestiuni. Cazul Kosovo nu este un caz „sui generis” şi poate servi drept precedent. Rezoluţia 1244 a CS al ONU prevede autonomia substanţială a provinciei Kosovo şi invită la respectarea suveranităţii şi integrităţii teritoriale ale Serbiei. Proclamarea unilaterală a independenţei Kosovo încalcă prevederile Rezoluţiei 1244 şi nu respectă principiul fundamental al dreptului internaţional.
    Avizul CIJ privind concordanţa sau neconcordanţa proclamării unilaterale a independenţei Kosovo cu legile internaţionale este consultativ şi nu constituie un verdict, urmând a fi emis în primul semestru al anului 2010.

    Şerban Tabacu

  12. kosova
    Iunie 11, 2010 la 12:26 am

    sunt super aceste siteuri atat acesta cat si cel dedicat albaniei, ma aflu la prima vizita pe acest site si ma bucur sa vad ca romanii nu si-au abandonat „rudele” trace. din pacate insa nu ma bucur f mult ptr ca ignoranta si inversunarea fata de albanezi este la ea acasa in romania , iar acelora, vreau sa le transmit ca si sarbii tot invadatori au fost ca si maghiari !!
    de asemenea doresc sa imi raspunda si mie cineva la citeva intrebari, cit de asemanatoare credeti ca erau limba ilira cu limba daca? au fost apropiate gen suedeza fata de daneza? sau ceva mai departate? stiu ca nu se stie care era limba dacilor as vrea sa imi spuneti ce parere aveti, eu cred ca era foarte asemanatoare cu albaneza de azi. iar acele fesuri traditional albaneze sunt similare celor purtate de daci, sa fie vreo coincidenta oare?

    • albaniaperomaneste
      Iunie 11, 2010 la 4:12 pm

      Buna ziua Kosova! Multumesc pentru prima postare pe acest site, care din pacate (si spre rusinea mea) este inca in constructie. Am multe de postat aici, in mod special la istoria lui Kosovo, care este partea ceea mai necunoscuta pentru romani si as aprecia orice fel de ajutor venit din partea romanilor sau albanezilor interesati in acest proiect.

      Cat despre intrebarile legate de asemanerea intre limba albaneza si romana, te invit sa citesti articolul despre Limba Albaneza la albaniaperomaneste.

      Edhe nje here falemnderit per postimin dhe ia kalofsh sa me mire!

  13. bogdan
    Iulie 8, 2010 la 9:08 am

    Kosovo nu va fi niciodata al vostru, kosovo este al Serbiei al Romaniei, al Rusiei, al Greciei al tuturor popoarelor ortodoxe. Poporul roman nu are nici o legatura cu albanezii Poate daca nu va vindeati religia si stateati drepti in fata turcilor (cel putin din pct de vedere al religiei) alta era soarta voastra in balcani. Nu va mai victimizati ca v-a macelarit milosevic ca si voi ati facut la fel. recunosc ca sirbii au facut nenorociri dar la fel de ati facut si voi si croatii si bosniacii, pt ca asa e in razboi, mor si civili. Numai ca europa si usa vad doar in sirbi niste criminali si denatureaza cu povesti gen srebrenita, vokovar, sarjevo etc. Nimeni nu vorbeste despre citeva sute de mii de sirbi refugiati din croatia. Sa fie clar : in razboiul din jugoslavia crime au facut si sirbii si croatii si albanezii kosovari si bosniacii. nu e corect sa ii scoatem doar pe unii vinovati. Voi ati ars si rupt crucile de pe bisericile ortodoxe din kosovo si noi nu vom uita niciodata asta. Asta e adevarul

    • albaniaperomaneste
      Iulie 8, 2010 la 11:30 am

      Salut bogdan! Mersi de postare si de gandurile exprimate. Am sa raspund doar la acele subiecte la care cred ca poti sa tii pasul cu discutia: cel putin in acest blog nu ai citit nicaieri despre victimizarea albanezilor si nicaieri albanezii nu au fost prezentati mai buni decat alte popoare, care cu mandrie tu le inlistezi ca popoate ortodoxe. (Eu ca albanez ortodox, carui popor de mai sus mentionat de tine ii apartin?🙂 ) Din cunostiintele mele, dar si din alte siteuri care exista pe net poti trage concluzia ca cei care plang si se victimeaza (dupa parerea mea pe nedrept) sunt altii, nu albanezii. In acest blog, singura relatie intre albanezi si sarbi care a meritat atentie este aceea de prietenie (si dusmanie – ambele parti a medaliei, nu?). Ceea ce zici tu despre cruci si biserici arse de catre albanezi are doar efect emotional si cred ca o aduci ca sa nu mai vorbim de Srebenica, Vukovar, Sarajevo, Racak etc…Daca vrei sa vorbim strict istoric si realistic, fara incercari de a manipula lumea emotional, te invit la o discutie deschisa si ne oprim atunci cand vrei tu! Putem vorbi si de biserici si de religia albanezilor si de orice vrei tu!

      P.S De ce crezi ca eu i-am scos pe sarbi vinovati? Oare, nu te victimezezi?

    • lory
      Februarie 28, 2011 la 1:24 pm

      Buna, Bai Bogdane!… Kosovo no va fi niciodata al Serbiei!!, si ti dece?
      Pentru ca nu a fost niciodata.
      si intra si tu pe „albaniaperomaneste” si citeste acolo cateva pentru cultura ta cea pierduta s-au nenvatata ne documentata ca sa spun asa.
      Mire u pafshin, numai bine pe romaneste

  14. bogdan
    Iulie 8, 2010 la 12:27 pm

    ai dreptate, pe acest site nu am citit despre victimizarea albanezilor dar realistic, trebuie sa recunosti ca in 90% din documetare arata doar drumuri pline cu tancuri si camioane sirbesti, soldati sirbi, doar gropi comune, tigrii ai lui arkan, albanezi care flutura steagu americii etc lucruri adevarate pina la urma carora nu le neg existenta dar repet pt fiecare imagine criminala a sirbilor exista si echivalentul albanez. tigrii alui arcan – uck, gropi comune cu albanezi – sirbi cu organele scose, albanezi cu steagul americii- sirbi cu steagul rusiei etc ,nici unii nu sint mai putin nevinovati ca altii , eu doar am vrut sa arat acelor persoane care spun „sirbii sint niste criminali , si albanezii niste copilasi inocenti ” ca proportia de ura si dorinta de exterminare este egala. asta vreau sa recunosti, cit despre independenta kosovo nu mi se pare corect procentajul majoritar al unei comunitati sa fie principalul (singurul pretext/factor) care sa duca la declararea independentei. si cliseul albanezii au fost primii acum 2000 de ani acolo, la fel , nu si pare relevant pt ca la in spatele fiecarui teritoriu de astazi poate a locuit acolo alt popor decit cel care locuieste acum acolo. eu stiu ca de o mie si ceva de ani (si mise apre arhi-suficient) kosovo este teritoriu sirbesc cum este si valea timocului pe care niste exaltati acum o revendica. daca gresesc cu ceva sa-spui spui!

    • albaniaperomaneste
      Iulie 8, 2010 la 1:27 pm

      Bogdan, acest blog este o prezentare a celui mai nou stat european: Kosovo si aici eu incerc sa prezint istoria si viata din acest stat fara a acuza sarbii, fara a-i victimiza pe albanezi sau sarbi si incercand sa ma uit spre viitor. Daca vrei sa discutam despre istoria lui Kosovo, te rog citeste Kosovo je Srbija pe acest blog si putem discuta despre orice aspect la care tu crezi ca e necesar de discutat. Mi-ar face placere sa discutam despre „cliseul” ca albanezii au fost primii in Kosovo🙂 Nu uita, sunt un albanez foarte bine informat despre istoria lui Kosovo🙂 si tot ce am invatat nu este invatat din youtube sau din ziarele romanesti. Cat despre crimele de razboi ale sarbilor, in cateva zile am sa public un alt articol in ceea ce priveste istoria lui Kosovo intre 1912-2010 si acolo am sa vorbesc pe scurt si despre cum a inceput conflictul din anii 90. Personal cred, ca incercarea de a pune in balanta crimele sarbilor cu cele ale albanezilor (o asemnea comparatie nu trebuie sa aibia loc la o discutie inteltuala) este o incercare de a scuza si ascunde ceea pentru care sarbii sunt cei mai mult responsabili, distrugerea Iugoslaviei si pierderea lui Kosovo. Insa, abia astept ziua cand vecinii nostri sarbi, vor avea acel comportament de barbat care au avut si nemtii dupa Razboiul al Doilea Mondial, cand cu capul jos si au recunoascut crimele lor, au cerut scuze celor afectati, s-au distantat de Hitler si politica lui si cu fruntea sus s-au apucat de munca si au fost in stare sa creeze relatii excelente cu toti vecini lor, incluzand evreii. Comportamentul sarbilor fata de albanezi, nu doar in trecut, dar si astazi, ma face sa cred ca nu este inca timpul sa vorbim de o prietenie sincera intre popoare…Citeste te rog, Prieteni sau dusmani in acest blog si poate imi dai cateva impresii si acolo.

      P.S Am sa te anunt via e-mail cand public din nou despre istoria lui Kosovo.

      • albaniaperomaneste
        Iulie 8, 2010 la 1:32 pm

        P.S Independenta lui Kosovo nu are doar procentajul populatie ca motiv. La baza ei sta istoria, prezentul si viitorul. De ce crezi ca (virgula) Kosovo nu e Albania?

        • lory
          Februarie 28, 2011 la 1:29 pm

          PO po Kosova este Albania- popor latin.

      • lory
        Februarie 28, 2011 la 1:27 pm

        Mir”dita „labniaperomaneste” Esti un geniu si-ti multumesc pentru aceste seituri bine documentate, sunt mandra ca sunt albano-romana.
        PAFSHIM.

  15. bogdan
    Iulie 8, 2010 la 8:42 pm

    cred pt ca in clasa a 3 a am invatat ca Mircea cel Batrin a luptat in 1389 alaturi de Knezul Lazar impotriva turcilor la kosovopolije. povesti de genul noi am fost primii sint din categoria „oul sau gaina”. mi-ar placea sa stiu parerea ta despre statul israel?

    • albaniaperomaneste
      Iulie 9, 2010 la 1:00 pm

      🙂 Povestile astea cu oul si gaina cred ca sunt comune peste tot in Balcani🙂 si sunt subiect de discutii pentru politicieni, fiindca istoricii, fie acestia sarbi sau albanezi cred ca stiu clar care a fost inainte. Nu stiu daca am o parere clara sau bine formata despre statul Israel, fiindca sunt multe adevaruri care se pot interpreta in functie de interese. Eu cred ca singura solutie care poate sa puna pace intre aceste doua popoare este respectul reciproc. Creea unui stat Palestinian independent ar ajuta mult la pacea in regiune…Nu crezi?

  16. revelare
    Iulie 25, 2010 la 1:09 pm

    Acum ca avem decizia CIJ, Romania va recunoaste cat de curand independenta Kosovo.
    daca poate pleca Muntenegru, de ce nu poate pleca Kosovo de la Serbia?

  17. Baki Ymeri
    Iulie 31, 2011 la 5:54 pm

    Toata lumea care pune mana pe carte stie ca primii au fost tracii si ilirii, dupa care au navalit slavii care au umplut drumurile Iliriei si a Traciei cu cadavre, cum au procedat criminalii lui Milosevici in urma cu 12 ani. Nerecunoastera independentei kosovare de catre fostii comunisti romani de mentalitate damboviteana, este cea mai mare gafa din istroria diplomatiei romane. A deveni avocatul Serbiei in materie de Kosova este un argument clar ca domnul presedinte sustine pozitia Cremlinului si nu a Washingtonului. Kosova nu reprezinta un precedent pentru Romania fiindca aceasta zona nu se poate compara cu HarCovasna Transilvaniei ci cu Basarabia Albaniei.

  18. August 12, 2011 la 2:29 pm

    Felicitari pentru blog si mai ales pentru moderatia cu care discuti despre subiecte atat de delicate, albanez fiind. Treaba e foarte complicata in Balcani, cred ca toata lumea are dreptate in felul lui. Cat despre discutia pe care ai avut-o cu Bogdan, adevarul (daca exista unul universal valabil) e pe undeva la mijloc…desi parerea mea sincera e ca nu stiu cum se face de sarbii au avut probleme cu toti vecinii, albanezi, bosniaci, croati. Cu romanii din Timoc nu au probleme ptr ca romanii sunt toleranti din fire si au in sange capacitatea de a indura peste masura. Si eu sunt de acord ca si croatii, si bosniacii si albanezii au comis cruzimi inimaginabile in ultimii 20 de ani, dar, din pacate sarbii au comis cele mai multe. Mi-as dori sa fie pace si armonie in balcani, eu sunt roman get-beget dar ma identific intr-un fel sau altul cu fiecare natie din Balcani, pentru ca avem foarte multe in comun. De asta e si asa pacat ca noi, balcanicii, nu suntem in stare sa trecem peste diferentele dintre noi (etnice, religioase etc) si sa putem convietui in armonie cu cei de langa noi.

    • albaniaperomaneste
      August 12, 2011 la 4:51 pm

      Multumesc pentru postare si felicitari Dudian! Trebuie sa accept sa sunt total deacord cand vine vorba despre Balkani: Este destul de complex si dificil de discutat fara emotii despre istoria Balcanilor, unde toata lumea pretinde ca are drepate, ca le stie pe toate si ca toti vecinii sunt niste nesimtiti..dar albanez fiind (:) ), am vrut sa scriu utilizand o latura a caracterului nostru balcanic, care nu este o exlusivitate albaneza. Este vorba despre latura umana de a tolera si aprecia, chiar si acele lucruri care par asa de negre uneori in fata ochilor nostri. Iar, daca vorbim despre Balcani, nu cred ca exista ceva mai bine descris in alb si negru decat conflictul vechi sarbo-albanez

      P.S Nici eu nu cred ca exista un adevar universal, dar cred ca singura cale de a te apropia de el este istoria si faptele istorice care incojoara o natie sau tara. Ma simt foarte dreptatit sa vorbesc despre Kosovo si istoria ei de aceea pretind adevaruri istorice sau interpretari ale acestor adevaruri facute de catre istorici neimplicati in politica sau razboaie..

  19. nuredini
    Decembrie 3, 2012 la 6:29 pm

    Felicitari pentru web

    • nuredini
      Decembrie 3, 2012 la 6:49 pm

      Este prima oara ce citesc ceva interesant din romania si ma bucur ca ati deschis acest web
      Din pacate in ziare si tv se spun doar neadevaruri despre istoria kosovarilor ceea ce aduce la eroare si nestiinta de cei mai tineri si copii auzind de la parinti ca kosova este a serbiei Nu este si nu va fii as indruma ca cei care nu stiu nimic din istorie sa citeasca cat mai multe carti si mai putin propaganda sarbeasca kosovo este un popor cald si prietenos

      • albaniaperomaneste
        Decembrie 3, 2012 la 10:38 pm

        nuredini (emer shqiptar apo jo? ), cuvintele tale ilustreaza exact scopul acestui blog. Continutul este slab inca, dar mai bine atat decat nimic. Romanii trebuie sa citeasca si altceva decat articolele care apar zilnic in presa romana…

    • albaniaperomaneste
      Decembrie 3, 2012 la 10:38 pm

      Multumesc!

  20. Ianuarie 9, 2014 la 10:26 am

    La multi ani, Artur !

    Am gasit pe un blog, scris fara indoiala de o persoana inteligenta ,urmatoarea afirmatie care m-a contrariat…

    Zice asa :

    „– Albanezii, pe limba lor, nu isi spun albanezi, ci “shqiptar” (citeşte: [șciptár ])… Asa îşi zic ei intre ei, iar tara lor, Albania, pe limba lor e Shqipëria (citeste: [Şcipãría])…

    – Acum: cea mai mare insultã pentru un albanez cînd se vorbeste limba sîrbã in jurul lui este sa i se spunã, intr-o fraza in sîrbeste, “șciptár” (ščiptar)!… “Ščiptar” in limba sîrba e o insultã de moarte aruncata unui albanez.
    Desigur ca e acelasi cuvint, si desigur ca asa isi zice albanezul in limba lui, insa ceea ce conteaza e intentia de a rani. In sîrbeste, albanezilor li se spune de fapt albanci, nu ščiptari.

    Niciun sîrb nu ar indrazni sa faca pe naivul si sa zica: “da ce e rau sa zic ščiptari, doar asa isi zic si ei pe limba lor”?
    Nu ar indrazni, pentru ca el stie ca ceea ce conteaza in cazul unei denumiri etnice este capitalul de insulta acumulat in spatele ei si faptul ca cei numiti astfel refuza denumirea atunci cind e deplasata intr-un alt dispozitiv semantic.

    Tu ce parere ai ? Poti adauga ceva ?

    Inca odata La multi ani,tie si familiei !

    P.S. Articolul in cauza il gasesti la :

    La multi ani, Hansi !

    Am gasit pe un blog, scris fara indoiala de o persoana inteligenta ,urmatoarea afirmatie care m-a contrariat…

    Zice asa :

    „– Albanezii, pe limba lor, nu isi spun albanezi, ci “shqiptar” (citeşte: [șciptár ])… Asa îşi zic ei intre ei, iar tara lor, Albania, pe limba lor e Shqipëria (citeste: [Şcipãría])…

    – Acum: cea mai mare insultã pentru un albanez cînd se vorbeste limba sîrbã in jurul lui este sa i se spunã, intr-o fraza in sîrbeste, “șciptár” (ščiptar)!… “Ščiptar” in limba sîrba e o insultã de moarte aruncata unui albanez.
    Desigur ca e acelasi cuvint, si desigur ca asa isi zice albanezul in limba lui, insa ceea ce conteaza e intentia de a rani. In sîrbeste, albanezilor li se spune de fapt albanci, nu ščiptari.

    Niciun sîrb nu ar indrazni sa faca pe naivul si sa zica: “da ce e rau sa zic ščiptari, doar asa isi zic si ei pe limba lor”?
    Nu ar indrazni, pentru ca el stie ca ceea ce conteaza in cazul unei denumiri etnice este capitalul de insulta acumulat in spatele ei si faptul ca cei numiti astfel refuza denumirea atunci cind e deplasata intr-un alt dispozitiv semantic.

    Tu ce parere ai ? Poti adauga ceva ?

    Inca odata La multi ani,tie si familiei !

    P.S. Articolul in cauza il gasesti la :

    http://cabalinkabul.wordpress.com/2013/01/14/putina-semantica-jidoveasco-tiganeasca/?relatedposts_exclude=1704

    PPs : Am aflat si cine e autorul…E un regizor roman din belgia care a luat si premii in festivaluri internationale…

  21. Juliana
    Septembrie 7, 2014 la 7:23 pm

    Sunt albanesa yugoslava dar nascuta im Romania sunt mandra de nationalitatea mea ,in aprilie am fost in Albania pentru prima data ,tremuram calcam pamintul parintilor bunicilor si strabunicilor mei ma m se imtit extraordinar era un vis la care nu credeam ca am sa ajung dupa multe cautari ,am fost la granita cu Macedonia e Kosovo o zona super frumoasa ma m indragostit de acei munti de oameni simpli de cultura lor de religia lor si a mea .merita si o a doua visita la familia mea in Albania

  22. Topojani-Trifan Simina Carina
    Martie 24, 2015 la 1:45 pm

    Buna ma numesc Topojani-Trifan Simina, care cunoasteti cat de cat albanezii va puteti da seama k primul nume e albanez, da sunt casa torita cu un cetatean din Kosovo, ce pot sa va spun este k sunt niste oameni minunati, respectuosi, nu am decat cuvinte de lauda pt ei.Inca nu am fost in Kosovo deoarece nu am terminat cu actele, noi locuim in Austria aici ne-am si casatorit si acum mai asteptam doar sa primeasca sotul meu viza.Am o intrebare si poate ci neva care este sau a fost in asa situatie ma poate ajuta, la vara vrem sa mergem in Romania si vreau sa stiu dc sotul meu are nevoie de viza de intrare in Romania sau poate trece doar cu pasaportul lui emis de statul kosovar.Va multumesc frumos

    • B0$$NY€@KU
      Septembrie 10, 2015 la 10:40 am

      Buna. Romania nu recunoaste existenta statului kosovo deci sotul tau nu poate intra in tara cu acel pasaport . Daca are in schimb carte de identitate austriaca sau sarbeasca poate intra cu ele fara viza. Cel mai bine te interesezi la consulat .

  23. Andrei bogdan
    Februarie 28, 2016 la 5:00 pm

    salut . am o prietena din Kosovo . are viza de sedere pe viata in IT , dar e singura din familie fara pasaport IT , doar KS .
    daca va dori sa intre in Romania are nevoie de viza ???chiar nu stiu ce sa inteleg . Multumesc

    • albaniaperomaneste
      Februarie 28, 2016 la 8:16 pm

      Salut! Din cate stiu sunt cazuri cand cetatetnii kosovari au intrat in Romania doar cu pasaport, dar cel mai sigur ar fi sa dai un telefon la vreo amabsada si sa intrebi.

      • Februarie 28, 2016 la 8:41 pm

        Ambasada Cui ? Din ce am citit pe net e nevoie de viza. Sa fac dovada transportului cazării sau a întreținerii etc.

        • albaniaperomaneste
          Februarie 29, 2016 la 1:11 pm

          Ambasada Romaniei din tara unde locuieste prietena ta sau la Ministerul de Externe din Romania…

Comment pages
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: